De perfecte imperfecte beelden van digital Florist Bas Meeuws

Barokke bloemstillevens van een Hollandse meester 2.0

Bas Meeuws heeft geëxposeerd in New York, Miami en Taiwan, en Shanghai volgt snel. Het is hard gegaan met de Nederlandse digital florist sinds hij in 2010 begon met het fotograferen van bloemen en het maken van barokke bloemstillevens. Met als rode draad de drang naar vernieuwing en het zoeken naar andere vormen om zijn verhaal te vertellen.

Bas Meeuws Exposé 17 Mooiwatbloemendoen.nl

Spelen met proportie, kleuren en schaduw

‘Ik fotografeer het hele jaar door losse bloemen in verschillende bloeistadia en achteraf kan ik daar op elk gewenst moment een digitaal gecomponeerd bloemstilleven mee maken. Bloemen uit de lente kunnen zo gecombineerd worden met bloemen uit de herfst of met besjes. Een bloem kan hierdoor bijvoorbeeld zowel als bloesem en als vrucht in hetzelfde boeket terecht komen. En ik speel met proportie, kan kleuren veranderen en schaduwen aanpassen. Iets wat niet lukt als je eerst een bloemstuk arrangeert en daarna fotografeert, dat wordt lastig. Eigenlijk kun je alles naar je hand zetten om tot een perfect beeld te komen.’

Thuis stillevens bouwen

‘Ik gaf mijn moeder altijd een bloemetje voor haar verjaardag en voor Moederdag en dat vond ik dan zelf al heel mooi, dus oog voor bloemen had ik al. Maar van huis uit werd er niet veel met bloemen gedaan, wel veel met fotografie. Vanuit die passie, ik ben autodidact, is uiteindelijk het bloemwerk erbij gekomen. Ik ben op een gegeven moment begonnen met thuis te fotograferen. Dat had een praktische reden, omdat ik werkte als fysiotherapeut en kleine kinderen had. Vanwege de beschikbare tijd wilde ik vanuit huis meer aan fotografie doen. Dus ben ik stilleventjes gaan bouwen die gaan uitlichten, en gaan fotograferen.‘

‘Bloemen uit de lente kunnen zo gecombineerd worden met bloemen uit de herfst of met besjes.'

Tulpen, anemonen en rode rozen

‘De bloemist bij mij in de buurt had hele mooie Franse tulpen, anemonen en rode rozen staan en die heb ik los gefotografeerd. Dat deed ik met vrij hard licht, dat geeft een heel mooi dramatisch effect. Daarna kroop ik achter de computer en ben ik met Photoshop aan de gang gegaan. Toen gingen mijn luiken wel open. Ik zag die close-ups met die textuur en toen was ik echt gegrepen.’

In kunst kan alles

‘Ik fotografeer altijd losse bloemen, ik wil een beetje vreemde constructies maken. Dat was eigenlijk vanaf het begin af aan de opzet. Als je kijkt naar de oude stillevens in de zeventiende eeuw, daar werd dat ook grotendeels gedaan. Die werden ook niet naar de waarheid geschilderd, daar klopt de belichting en de compositie ook niet. Als je als bioloog daarnaar kijkt dan denk je “Dat kan toch niet?” Maar ja, in de kunst kan alles hè?’

Schoonheidsbeleving van de natuur

‘Als je naar die schilderijen kijkt, dat zijn echt toonbeelden van wilde rijkdom. Stel je voor wat die mensen toen beleefden als ze naar zo’n schilderij keken! Hier groeiden gras en madeliefjes, niet die weelderige rijkdom van tulpen bijvoorbeeld. Ik probeer de schoonheidsbeleving van mensen uit die tijd te vertalen naar het hedendaagse. En ik wil dat mensen weer opnieuw die schoonheid en die pracht herbeleven en de bloemen en de natuur niet voor lief nemen. Kijk eens wat voor moois we om ons heen hebben.’

‘Ik kom een jaar lang elke twee weken hier om bloemen, planten en vruchten te plukken die ik in een torenkamer fotografeer.’

Muiderslot en de tuinen

‘Van het Muiderslot heb ik een opdracht gekregen om een werk te maken vanwege het twintigjarig bestaan van de gerestaureerde tuinen. Dat doe ik met materialen uit de slottuinen. Dus ik kom een jaar lang elke twee weken hier om bloemen, planten en vruchten te plukken die ik in een torenkamer fotografeer. In het stilleven komen straks ook het muiltje en de trouwring van Maria Tesselschade terug. Die raakte ze hier kwijt. Ze zijn recentelijk teruggevonden en die heb ik ook gefotografeerd voor het stilleven. Zo krijg je allemaal verwijzingen naar het Muiderslot, de Muiderkring en naar de dagen van weleer.’

Turkse tulpen

‘Ik heb niet één lievelingsbloem, het zijn er meerdere. Een van mijn favorieten is de tulp. Ik vind dahlia’s ook heel erg gaaf, bijna wiskundige bloemen. En Keizerskronen vind ik heel mooi, echt magnifieke apparaten. Een bloem die heel vaak terugkomt in mijn werk is een Turkse tulp, zo’n hele spitse, want daar kun je om fototechnische redenen heel veel mee. Ik zoek in bloemen naar bepaalde vormen die met mijn belichting heel interessant worden.’

Boeket van uitgestorven planten

‘Naast het Muiderslot-project heb ik onlangs in Bangalore, India gefotografeerd. De Hortus Botanicus in Leiden en andere botanische tuinen doen mee aan een project om uitstervende plantensoorten te helpen voortbestaan. Mijn idee is om een serie werken te gaan maken met planten die overal (bijna) zijn uitgestorven in het wild en daar een ogenschijnlijk doodnormaal boeket mee te gaan maken, maar dan wel on the edge of exctinction.’

Zoeken naar dat ene bloemetje

‘Ik geloof dat ik nou al over de 10.000 verschillende foto’s van bloemen heb. Ik heb ze niet gecategoriseerd, soms ben ik op zoek naar een heel klein wit bloemetje waarvan ik weet dat daar een krulletje in zit en dan denk ik: “Dat was ergens in het begin van dit project”. Ik ben momenteel met andere achtergronden aan het experimenteren en richt me op wat meer surrealistische bloemstukken. En dan is het inderdaad zoeken naar dat ene bloemetje tot dat ik hem heb. Soms ontdek ik dan weer verassingen: “Verrek, heb ik die bloem ook nog!” en “Wow en daar moet ik iets mee.” Dat inspireert dan weer om iets te maken waarvan ik denk “Dat is te gek, die wil ik aan de muur hangen”.’

Meer weten? Bekijk hier de video met Bas Meeuws.

Of lees meer over Bas’ Muiderslotproject.